Botox tegen hoofdpijn of migraine?

Migraine behandelen met Botox

Botox is een door de Amerikaanse toezichthouder FDA goedgekeurde behandeling tegen migraine. Het onwillekeurig aanspannen van spieren is één van de uitlokkers van migraine. Aangezien Botox een spierverslapper is, kan een behandeling hiermee uitkomst bieden.

Bij welke migraine- en hoofdpijnklachten werkt Botox niet zo goed?

Botox werkt een stuk minder goed bij mensen die migraineklachten hebben die om- schreven worden als ‘exploderend’ (het gevoel dat het hoofd uit elkaar barst van binnenuit) hormoon gerelateerde hoofdpijn maar ook stekende pijn in de wangen of naast de ogen (tussen neus en ogen) is meestal niet goed te behandelen met Botox.

Hoe werkt de Botox behandeling tegen hoofdpijn?

Verschillende delen van het gezicht en de nek kunnen worden behandeld met Botox om migraine of spanningshoofdpijn klachten te verminderen. Dit zijn onder andere:

• Het voorhoofd

• Hoge nek/achterhoofd

• Bij de slapen

Door een Botox behandeling worden de verslappen de spieren en verdwijnt veel spanning in je hoofd, nek en schouders. Dit zorgt er niet voor dat de migraine helemaal verdwijnt of nooit meer terugkomt. Het werkt niet bij iedereen, maar wel bij een 70% van de patiënten met de omschreven hoofdpijn klachten. Wanneer het werkt, vermindert de intensiteit van de pijn en het aantal aanvallen.
Wanneer er sprake is van hoofdpijnklachten vanuit de nek/achterhoofd, dan kunnen Botox injecties in dit gebied effectief zijn. Het principe is hetzelfde; de spieren worden wat verslapt, waardoor er minder spanning op de spier (en aanhechting met het bot) komt.

Een behandeling duurt ongeveer 15 tot 30 minuten maar wordt vooraf gegaan door een vrijblijvend consult waar u samen met de arts bepaald welke behandeling we gaan uitvoeren. De behandeling wordt meestal niet als pijnlijk ervaren. Het effect is na een paar dagen te merken en houdt ongeveer 3/4 maanden aan.

Wanneer is botox tegen migraine of hoofdpijn niet mogelijk?

Botox is een veilig product, en kent ook weinig bijwerkingen. Een enkeling ervaart vlak na de botox behandeling een van de volgende klachten:

• Kortdurende pijn

• Bloeduitstortingen

• Tijdelijke hoofdpijn klachten

Deze bijwerkingen zijn van korte duur, en verdwijnen heel snel. Iedereen kan zich dan ook laten behandelen met botox. Er zijn een paar voorbeelden waarbij het gebruik van botox tegen migraine of spanningshoofdpijn wordt afgeraden:

• Als u last heeft van een spierziekte

• Tijdens een zwangerschap

• Als u borstvoeding geeft

• Bij overgevoeligheid voor botox

• Bij een allergie voor botox

Wat doet de behandeling voor jou?

Uit de gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de migrainefrequentie gemiddeld afneemt van bijna zeven dagen per maand naar nog geen dag per maand.

Kosten en vergoeding voor een Botox behandeling tegen migraine

De behandeling kun je declareren wanneer je daarvoor bent verzekerd bij je zorgverzekering. Neem daarvoor wel een verwijsbrief van je huisarts mee. Wij raden aan dit van tevoren na te vragen bij je verzekering. Je kunt er ook voor kiezen de kosten van de behandeling zelf te betalen.

Advies voor een Botox behandeling tegen hoofdpijn

Wanneer je last hebt van (spannings-)hoofdpijn of migraine-aanvallen, dan kan een behandeling met Botox uitkomst bieden. Botox is eventueel een optie wanneer je de medicatie tegen migraine niet goed tolereert, of wanneer medicatie niet voldoende effect heeft.

Bij Elite Clinics kun je een afspraak maken voor een vrijblijvend consult.

Hoe is Elite Clinics ontstaan

Botox & overmatig zweten